luni, 16 ianuarie 2017

Bani pe apa... Peţei?

Nu vreau să cârtesc iar eticheta de „inamic al progresului” (prietenii ştiu de ce!) nu mă amuză în mod deosebit. Pur şi simplu încerc să fiu atent la ce se întâmplă în jurul meu şi îmi pun nişte întrebări. E normal, nu?

Uite, am o problemă cu proiectul OTL şi al administraţiei Bolojan de a construi o linie de tramvai, de-a lungul pârâului Peţa, între Calea Aradului şi actualul depou al regiei de transport.

Problema mea a început când mi-am adus aminte că aceeaşi administraţie promitea, cu doar câţiva ani în urmă, amenajarea unui coridor verde de-a lungul Peţei. Acum, gata, s-a schimbat socoata? Întreb, nu dau cu paru’. Ce se va alege din zona aceea, devenită între timp loc preferat de plimbare pentru o seamă de orădeni? Păsările, raţele, acum iarna, cormorani şi egrete, vor mai îndrăzni să se apropie de pârâu când, pe lângă apă, vor hurui, pe şine, tramvaiele? Sigur, în Oradea, mediul e un subiect care – de regulă – se subordonează necondiţionat „intereselor superioare ale progresului”. Vorba aceea: „Voi progresul, cu orice preţ progresul şi numai progresul!”.

Domnul primar Ilie Bolojan spune că noua linie de tramvai va îmbunătăţi accesul către centrele comerciale din zonă. Din câte ştiu pe acolo trec două linii de autobuz şi, în plus, nici tramvaiul 2 nu e chiar aşa departe. Probleme, dacă e să vorbin despre acces, sunt ceva mai încolo, la ERA şi Oradea Shopping City, unde nu poţi ajunge, ca pieton, decât aruncându-te în faţa coloanelor care circulă cu viteză pe Centură.

De aici îmi vine ideea că, un primar cu viziune ar fi „împins” linia cea nouă ceva mai încolo, pe traseul viitoarei Centuri. Aşa s-ar rezolva cu adevărat o problemă de acces la magazine şi, în plus, locuitorii cartierului Grigorescu ar avea şi ei o legătură cu lumea. Dar, mă tem că pentru asta cineva ar fi trebuit să se gândească să lase o cale de trecere şi pentru liniile de tramvai, sub noile pasarele auto care taie perpendicular Centura.

Ideea noii linii de tramvai mi se pare cu atât mai ciudată cu cât nu e greu să observi că, practic, ea ar merge paralel cu cea a tramvaiului 2 şi distanţa maximă dintele ele ar fi, în punctul cel mai îndepărtat, de circa trei kilometri. Cred că aici e momentul să punem pe răboj şi faptul că cei 5 kilometri de cale destinată rulării tramvaiului ar urma să coste, conform estimărilor directorului OTL, Csuzi Istvan, 5 milioane de euro! Adică kilometrul şi milionul! Cam ca la Autostrada Transilvania!


Mă gândesc eu că, din banii ăştia, regia ar putea aranja să avem cel puţin o linie de tramvai care să te ducă dintr-un capăt în celălalt al Oradiei, de exemplu pe axa Rogerius – Nufărul, cu preţul unui singur bilet de călătorie. Sau, dacă Bolojan şi Csuzi ţin morţiş să mai construiască ceva, ar trebui poate să îşi găsească un alt traseu. Eu cred că linia Peţa nu trebuie construită numai pentru că digul pârâului, puţin mai aerisit decât restul oraşului, pare să-i îmbie pe vajnicii noştri constructori la treabă. Am şi uitat de Ciuperca?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu