marți, 19 septembrie 2017

Chiar suntem "smart"?

Oficial, suntem, de un an şi mai bine, un „smart city”. După cum văd eu lucrurile, deocamdată chestia asta întârzie să se vadă, dar, fiindcă tot a fost lansat în dezbatere publică Regulamentul pentru parcări, poate e momentul să fim... „deştepţi” măcar cinci minute.

În numărul 706, 31 august – 6 septembrie 2017, Dilema veche a publicat un text, semnat de Matei Martin; „De ce sunt oraşele smart”. Iată câteva fragmente, relevante, cred, pentru o aplicaţie asupra Oradiei.

„... inteligenţa unui oraş nu se măsoară în numărul locurilor de parcare oferite ci, dimpotrivă, în creativitatea măsurilor pe care le iau autorităţile pentru a face maşina personală inutilă sau indezirabilă”.

„Viena e considerat a fi oraşul european cel mai «locuibil». Strategiile de dezvoltare urbană s-au îndreptat spre calitatea transportului public şi protejarea spaţiilor verzi”.

„Şi capitala Norvegiei, Oslo, se pregăteşte să elimine maşinile personale din zona centrală”. Şi aşa mai departe. Textul chiar merită citit în întregime, fiindcă e „smart”.

Şi, prin contrast, ce vedem în Oradea? Marile parcări ale oraşului sunt drept în inima acestuia: parcarea de la Tribunal e deja construită, cea de pe strada Independenţei, în construcţie – mai central nici că se putea! – şi alte două parcări, aflate încă pe planşetă, la fostul stadion Voinţa şi în spatele Spitalului Militar.


Deci, în loc să scoată circulaţia din centrul Oradiei, administraţia Bolojan ţine parcă să aducă şi mai multe maşini în „buricu’ târgului”, permanentizând blocajele specifice orelor de vârf.

Mie mi se pare că asta e lipsă de viziune sau, cum ar zice „dilematicul”, criză de creativitate. Deci, întreb şi eu, chiar suntem „smart”?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu