miercuri, 25 iulie 2018

Invazia greierilor şi sensul progresului


Mama locuieşte de aproape 50 de ani în acelaşi bloc, pe strada Iza, undeva în spatele Spitalului Municipal. Acolo am crescut şi eu. De-a lungul timpului, ne-au călcat tot felul de „musafiri”, mai mult sau mai puţin plăcuţi, mai mult sau mai puţin doriţi: pisici, lilieci, porumbei... plus jivinele pe care le-am dus acasă. De câteva zile, mama a început să primească altfel de oaspeţi, cum n-a mai avut niciodată. Ne confruntăm cu o invazie a greierilor. Micii „emigranţi” cântători au ajuns în balcon, în camera mare sau au fost găsiţi, bine ascunşi, printre iţele unui mop uscat.

De ce se întâmplă toate astea? Cum se face că suntem victimele unui fenomen fără precedent în ultima jumătate de secol? Foarte simplu; migraţia greierilor coincide cu distrugerea definitivă (şi, evident, iremediabilă!) a vechiului parc ce aparţinea Spitalului Municipal. Rămaşi fără un loc pe pământ, bieţii greieraşi au ajuns să îşi caute o ascunzătoare prin casele oamenilor.

Atunci când au fost construite, Spitalul Municipal şi blocurile cele vechi din imediata lui vecinătate se aflau în mijlocul unei adevărate oaze de verdeaţă. Acolo unde se află astăzi „Orăşelul copiilor” a fost cândva un lac, cu peşti, broaşte, gâşte şi raţe. Pe acest loc sălbatic s-au făcut parcul şi grădina spitalului. Grădina avea cândva sere, alei destinate plimbării şi refacerii celor bolnavi şi multă, multă, vegetaţie. „Curtea spitalului” a fost locul de joacă al copilăriei mele. E, deci, uşor de înţeles de ce, de câte ori îmi arunc acum ochii pe fereastra locuinţei în care am copilărit, mă cuprinde o tristă nostalgie.

Acest loc minunat a fost „consumat”, bucată cu bucată, de monstrul progresului. Lacul şi toată lumea lui sălbatică au dispărut demult. Nici „Orăşelul” nu mai e ce a fost, i-a rămas prea puţin spaţiu verde. În „curte”, s-au construit, pe rând, o biserică şi un market. Abia dacă mai rămăsese un petec de verdeaţă, pe care câţiva copaci, răniţi grav de toate lucrările făcute de-a lungul anilor, luptau să trăiască. Jur împrejurul ultimei insule de verdeaţă au răsărit... locuri de parcare. Acum, ultimele crâmpeie de viaţă dispar pentru a face loc unui bloc nou, unei noi aripi de spital, unui drum.

Şi cu asta s-a cam dus liniştea blocului meu! Avem un şantier sub ferestre, iar noul corp spitalicesc, aşa cum apare el în proiectele administraţiei, va „împunge” geamurile vechilor blocuri de pe strada Iza. Plus că, bomboana de pe colivă, drumul – care dublează practic strada cea veche – va trece pe sub nasul locatarilor lor. În rezumat: ne-au luat spaţiul verde, ne-au luat liniştea şi, nu în ultimul rând, ne-au luat bani din case. Da, da, ceea ce azi nu mai avem, era, până mai ieri, unul din argumentele tari invocate atunci când aveai de vândut un apartament în zonă. Altfel spus, oamenii pierd. Şi aşa îmi aduc aminte de primarul Ilie Bolojan care, recent, îi acuza pe proprietarii de pe strada Plevnei că şi-au supraevaluat casele ce urmează a face obiectul unor exproprieri. Valoare apartamentelor noastre se "taie" cu ordin de la Primărie şi nimeni nu zice nimic, la fel cum nimeni nu ne-a întrebat nimic atunci când s-au apucat să plănuiască noile construcţii.

În loc de concluzie, l-aş parafraza pe Papa Ioan Paul al II-lea care spunea că am ajuns să ridicăm tot mai multe spitale pentru a ne vindeca de stresul şi poluarea pe care noi înşine le-am adus în lume. Oare ăsta să fie sensul progresului? Merci, nu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu