Cât
îmi urăsc uneori cei 7 ani de acasă şi cărţile date de tatăl meu, care m-au
deprins cu „înaltele idealuri”, şi anii de şcoală în care am învăţat abc-ul
democraţiei, cu credinţa tare că acesta şi nu celălalt sistem reprezintă
„viitorul de aur” al patriei mele.
Anii
din urmă mi-au pus adeseori la grea încercare aceste convingeri. Atunci când,
din ordinul Primăriei, cei nouă stejari aflaţi în Piaţa Unirii au fost puşi la
pământ, am decis să nu-l mai salut pe primar. Ideea, în totală contradicţie cu
cele învăţate acasă, unde mi s-a spus că până şi duşmanului trebuie să-i laşi
loc de „bună ziua”, mi-a încolţit în minte ceva mai devreme. Ea se leagă de
episodul „numirii” fostului viceprimar, Ovidiu Mureşan, într-o funcţie de
director creată anume pentru el. Din punctul meu de vedere, fie şi doar pentru
aceste două motive, Ilie Bolojan nu mai este demn de a fi numit primar al
Oradiei. S-a coborât la atât de banalul statut de borfaş politic. După părerea
mea, edilul a dovedit să este un ins corupt din punct de vedere moral, că e un „cineva”
care s-a descalificat public. De atunci m-a ferit Dumnezeu de „bucuria” de a îl
întâlni. Dar, parcă văd, cum mă ştiu, că n-aş rezista să-i spun „Bună ziua”.
Măcar pentru că odată l-am admirat, chiar am crezut în el, am vrut să sper că
e, cu adevărat, „altfel”.
Şi
câtă dezamăgire! A mai crede într-un politician român e ca şi cum ţi-ai paria
pensia pe un cal şchiop şi orb. Mă întreb deseori ce distanţă fabuloasă e, de
la candidatul „fără teamă şi prihană”, până la edilul care sfidează legea în
văzul tuturor? Versatilitatea e însăşi esenţa omului politic autohton şi modul
de a fi pe care acest sistem politic, în fond o democraţie profund pervertită,
îl cultivă fără încetare, cu fiecare nou rând de alegeri.
Am
ajuns la concluzia că Ilie Bolojan nu a fost niciodată altfel. Că poartă mereu
asupra o mască, cea a politicianului interesat de destinul comunităţii, gata să
se pună în slujba cetăţeanului, să se sacrifice pentru ea, etc. De fapt, chipul
său adevărat este al omului de condiţie socială modestă, însetat de putere,
dornic să-şi depăşească – cu orice preţ – condiţia originară. Aş vrea să cred
că nu banii sunt determinanţi în viaţa fostului copilul de la ţară pentru a
sălta pe scara socială, cât dorinţa de putere. Oricine îi stă în drum îi devine
duşman, trebuie lichidat. Pentru asta e nevoie de putere, de multă putere. Aşa
s-a născut un sistem, corupt precum creatorul său, unde supuşenia şi
lichelismul sunt calităţi de bază ale luptei pentru supravieţuire.
Să
ne aducem aminte: „Puterea corupe. Mai multă putere corupe şi mai mult”. Dar
„fineţurile” astea nu se găsesc în bagajul politicianului Bolojan.
Pe
mine unul mă apucă mila când privesc, tot mai rar şi cu tot mai multă teamă,
către inima a ceea ce a ajuns astăzi Oradea. Societatea civilă locală a murit.
Oamenii nu au nicio reacţie. Ştiind că sunt minţiti, dar simţindu-se incapabili
de vreo reacţie, pentru că nu mai ştiu să se solidarizeze, cetăţenii renunţă la
acest statut şi se ascund în casele lor. Se ascund de biruri, fug de plăţi, se
ascund de minciuna aruncată zilnic asupra lor, se ascund fiindcă nu vor să fie
puşi în faţa situaţiei de a se întreba dacă merită să-l mai salute pe primar
ori ba?! Ilie Bolojan a sedus societatea civilă locală. Apoi a abandonat-o. Ba,
mai mult, a lăsat-o să moară de foame. Desigur, trebuie să ţinem cont şi de
„notabilele” excepţii care-i cântă în strună. Un simulacru de civism, un cor de
cântăreţi în strună.
Vede
oare cineva că cele mai multe din proiectele edilitare ale administraţiei
Bolojan înseamnă străpungeri, lărgiri, deschideri de perspectivă, defrişări? Dacă
„bolojenismul” a devenit un stil de a face administraţie, comparaţia cu
bulevardul „Victoria socialismului” e, imediat, la îndemână. Cred că acest mod
de acţiune, aceste viziuni, trădează de fapt un eu interior profund neliniştit,
expansiv până la agresivitate. Ne-a bătut Dumnezeu! Dar, de data asta, putem fi mândri, ne-am dat tot concursul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu