joi, 6 februarie 2014

dezinvolt, stralucitor si efervescent

in numarul ei de saptamana trecuta "Dilema veche" a publicat un interviu cu artistul plastic
Dan Perjovschi.
pare a fi genul de om la fel de dezinvolt, stralucitor si efervescent in viata ca si in arta.
pentru a nu fi acuzat ca fur din revista, imi permit sa reproduc doar cateva fragmente din materialul pe care il recomand cu toata caldura.

- Dan Perjovschi, sinteti "rezident" la Muzeul de istorie al imigratiei din Paris. Sunteti cel mai tare dintre imigranti...
- A, nu, eu nu plec! (rade) Eu stau in Romania. Sa plece ei!
- Cine?
- Aia rai. Eu am luat o decizie politica. Nu ma mut nici la Berlin, nici la New York, nici la Londra, nici la Paris, desi as putea. Raman in Romania, acum sint in Bucuresti si Sibiu.
- In ce fel sa plece ei?
- Habar n-am, sa se care. Nu stiu. Eu nu m-am plictisit de Romania. Pentru mine Romania ramane un context foarte interesant, in care am investit asa de mult ca nu-l las. (...)
- Cum va raportati la faptul ca englezii si alti europeni spun "foarte bine, stati la voi acasa"?
- TREBUIE SA DEVII IMPORTANT PENTRU CEILALTI. Ei nu spun asta in general. Nu toti englezii si nu toti francezii spun asta. E mai mult o parte a mass-media si o parte a politicienilor tabloidizati, care-i sperie pe oameni, pentru ca ei nu mai stiu sa conduca decat daca isi sperie propriul popor. (...) Nu suntem naivi, intotdeauna vor fi probleme. Nu e paradisul pe pamant. Esti bogat, vor veni la tine. Dar tu esti bogat pentru ca, poate, tu l-ai exploatat pe ala. Atunci, da si tu un pic inapoi, nu? SINTEM NISTE VASE COMUNICANTE, ASTA SINTEM PE PLAN POLITIC. Lumea trebuie sa inteleaga ca, daca am facut constructia asta europeana, lucrurile incep sa se echilibreze.
- Aveti sentimentul ca faptul ca tinerii ies in strada azi pe diverse cauze e un semnal ca vor sa ramana in Romania?
- Macar le pasa. Daca nu le-ar pasa, s-ar cara si atit. E un semnal ca le pasa. Acum sa stiti ca nu trebuie condamnati nici cei care au plecat. UN OM ESTE DATOR SA-SI VADA DE PROPRIUL DESTIN. Asta e datoria lui. Daca contextul ii permite ca destinul personal si destinul tarii in care traieste sa fie impreuna - sa coincida - foarte bine. Daca nu, eu cred ca foarte multi dintre cei care au plecat ajuta Romania, facand lucruri extraordinare sau doar lucruri mici, traind undeva, ca roman, in lume.

interviul a fost realizat de Cristina Hermeziu

ceea ce cred eu ca este remarcabil la acest om e patriotismul simplu si curat, un soi de nationalism foarte sanatos, pentru ca afirma individul, fara a il opune nimanui.

imi place de asemenea atitudinea politica transanta a lui Dan Perjovschi, felul in care spune el ca politicienii sunt cei care trebuie sa plece, fiindca - evident - ei sunt vinovati fiindca ne vine noua sa plecam. sentimentul ca ti-ai lua lumea in cap e, pana la urma, masura faptului ca politicienii ultimilor 25 de ani nu si-au facut datoria fata de popor

e remarcabil felul in care artistul stie sa judece obiectiv, fara patimi si fara exaltari, cu mult bun simt ceea ce se intampla in jurul lui. acest mod sintetic de a vedea lumea se reflecta, de altfel, si in arta sa

cele doua idei, cea privind vasele comunicante si imperativul de a deveni important pentru ceilalti mi se par de-a dreptul briliante. lectii de politica aplicata si lectii de viata, comunicate cu o izbitoare simplitate. despre asta e vorba! cele doua idei mi se par cu atat mai valoroase cu cat, daca stau bine si ma gandesc, ele se pot aplica la indivizi dar, la fel de bine, si la grupuri sociale, la natiuni...

cred, si spun asta cu regret, Dilema veche a ramas unul dintre putinele ziare "lizibile" din Romania, cum spunea odinioara Radu Enescu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu